فروردین 92 - زندگی شیرین
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://zendegysherin.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

بوسیدن فرزندان و محاسن معنوی آن


یا رسول الله(ص)! من ده فرزند دارم، که تا کنون هیچ یک از آن ها را نبوسیده ام؛ حضرت فرمودند: من چه کنم که خدا مهربانی را از دل تو بر گرفته است!!!

 از آنجایی که بوسیدن فرزندان تأثیر فراوانی بر تربیت آنان می گذارد اهل بیت (ع) برای بوسیدن فرزندان پاداش و اجر ویژه ای بر شمرده اند. در این مجال به چند روایت اشاره می کنیم:

در متون دینی، در مورد سیره رسول الله (ص) آمده است: روزی پیامبر (ص) امام مجتبی و سیدالشهداء(ع) را می بوسیدند یکی از اصحاب به نام اقرع بن حابس عرض کرد: یا رسول الله(ص)! من ده فرزند دارم، که تا کنون هیچ یک از آن ها را نبوسیده ام؛ حضرت فرمودند: من چه کنم که خدا مهربانی را از دل تو بر گرفته است؟

حضرت امام صادق(ع) می فرمایند: فرزندانتان را زیاد ببوسید؛ خداوند متعال به ازای هربوسه یک درجه در بهشت به انسان می دهد، که اندازه ی پانصد سال راه است.

حضرت امیرمؤمنان(ع) می فرمایند: کسی که فرزندش را ببوسد برای او یک حسنه به حساب می آید و کسی که موجب سرور و شادمانی فرزندانش شود، خداوند در روز قیامت او را شادمان خواهد کرد.

حضرت امام صادق(ع) به نقل از پیغمبر (ص) می فرمایند: کسی که فرزندانش را ببوسد، خداوند در نامه عمل او یک حسنه می نویسد.


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 5:41 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 5:39 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 5:36 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 5:24 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]
حرفی که توی دلت بمونه و هیچوقت نتونی بزنیش حرف نیست؛ درده
********************
قطاری سمت خدا میرفت ، همه مردم سوار شدند ،
وقتی به بهشت رسید همه پیاده شدند یادشان رفت مقصد خدا بود نه بهشت
********************
پیامبر (ص) :
در انسان پاره گوشتى است که اگر آن سالم و درست باشد،
دیگر اعضاى بدنش هم با آن سالم می شوند و هرگاه آن بیمار شود،
دیگر اعضاى بدنش بیمار و فاسد میگردند.
آن پاره گوشت، قلب است.
********************


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 5:20 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]

.

دلخوش از آنیم که حج می رویم.غافل ازآنیم که کج میرویم .کعبه به دیدار خدا میرویم. اوکه همین جاست کجا میرویم.حج به خدا جز به دل پاک نیست؟.شستن غم از دل غمناک نیست؟. دین که به تسبیح وسرو ریش نیست.هرکه علی گفت که درویش نیست.صبح به صبح درپی مکر وفریب.شب همه شب ناله وامن یجیب


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 5:18 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]

چرا یادمان می‌رود آمده بودیم چی برداریم!؟

چرا یادمان می‌رود آمده بودیم چی برداریم!؟

حتما شما هم بارها تجربه کرده‌اید که وارد اتاقی دیگر یا آشپزخانه بشوید که چیزی را بردارید، ‌اما کلا فراموش کنید که برای چه آمده بودید و می‌خواستید چه کار کنید. نگران نباشید، این مشکل حافظه شما نیست!

بهنوش خرم‌روز: آیا تا به حال شده تصمیم بگیرید از اتاق دیگری چیزی بیاورید و درست وقتی وارد اتاق دیگر شدید، به کل فراموش کرده باشید که اصلا به دنبال چه چیزی آمده‌اید؟ خاطره آشنایی است نه؟ شما در این تجربه به هیچ عنوان تنها نیستید. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ آیا ما در یادآوری مشکلی داریم؟ دانشمندان فکر می‌کنند که مشکلی در کار نیست و این پدیده تنها نتیجه نحوه کار مغز ما است.
به گزارش دیسکاوری،‌ دانشمندان پیش از این می‌دانستند که وقتی انسان‌ها از محلی به محل دیگر می‌روند، در مقایسه با افرادی که چنین جا‌به‌جایی ندارند،‌ با احتمال بالاتری، کارهایی را که باید انجام بدهند فراموش می‌کنند. به این پدیده، تاثیر به روز رسانی موقعیت گفته می‌شود. به نظر می‌رسد این تاثیر باعث می‌شود که وقتی افراد از اتاقی به اتاق دیگری می‌روند (حتی اگر این اتاق‌ها مجازی باشند) برای یادآوری آن‌چه در ذهن دارند باید زمان بیشتری صرف کنند.
به نظر می‌رسد از مکانی به مکان دیگر رفتن، برای مغز نشانه‌ای است که باید خودش را بازیابی کند (درست مانند وقتی که دکمه رِفرش را برای یک صفحه اینترنتی می‌زنید) و به فضای جدید توجه کند. در نتیجه یادآوری اطلاعات مربوط به فضای قبلی برای مغز سخت‌تر می‌شود. در همین حال،‌ تجربه قبلی در حافظه فعال مغز بایگانی شده و به همین دلیل هم یادآوری آن‌ چندان هم کار پرزحمتی نیست.
مطالعه جدید گابریل رادونسکی از دانشگاه نوتردام به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا نحوه‌ای که فرد محیط خود را تجربه می‌کند، به همین ترتیب حافظه او را تغییر می‌دهد یا نه. برای مثال، آیا کسی که بیشتر در محیط اطراف خود غرق شده، سخت‌تر به یاد می‌آورد؟
گروه مطالعاتی رادونسکی در سه آزمایش سعی کردند به جواب این سوال برسند. در برخی از بخش‌های این مطالعه، دانشجویان در محیط‌های مجازی متفاوت مانند آن‌چه در فضای بازی Half-Life وجود دارد، غوطه‌ور می‌شدند. در بخش‌های دیگری از مطالعه، افراد در اتاق‌های معمولی قرار می‌گرفتند. بعد از این که از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شد اشیایی را که در حال جابه‌جایی بین اتاق‌ها حمل می‌کردند به خاطر بسپارند،‌ از آن‌ها خواسته می‌شد اشیایی را که در حال حاضر با خود دارند و یا قبلا جایی گذاشته‌اند به یاد بیاورند.
گروه محققین کشف کرد که غوطه‌وری تاثیری روی واکنش‌ها ندارد و افراد در هر دو سناریوی مطالعه، اطلاعات را فراموش می‌کردند. آن‌ها حتی بررسی کردند که آیا برگرداندن افراد به اتاق‌های آشنا به آن‌ها کمک می‌کند به یاد بیاورند یا نه و پاسخ این بود که نه،‌ این کار هم کمکی نمی‌کند.
مطالعه دیگری در این زمینه نشان داده که افراد با گذشتن از درگاه مکان‌ها، ‌اطلاعاتی را فراموش می‌کنند،‌ مگر اطلاعاتی که نگاه کردن به اطراف محیط جدید،‌ یادآوری آن‌ها را آسان‌تر سازد.
به علاوه محققین اشاره می‌کنند که اثر به روز رسانی موقعیت می‌تواند به این نکته که انسان‌ها گرایش دارند اطلاعات را به صورت تکه‌تکه و نه در یک پیوستار به خاطر بسپارند،‌ مرتبط باشد.
همچنین این نتایج نشان می‌دهند که جابه‌جا شدن بین فضاهای مختلف روی حافظه انسان تاثیری دارد که از تاثیر غوطه‌ور شدن یا درگیر بودن فرد با فضا به خودی خود بیشتر است.
بنابراین این بار که وارد فضایی شدید و فراموش کردید برای چه آمده بودید، یادتان باشد که مغز فقط دارد اطلاعات جدید را بررسی می‌کند و قدری زمان لازم دارد تا اطلاعات مورد نیاز شما را از حافظه فعال، در دسترس شما بگذارد. نیازی به سرزنش خودتان یا حافظه‌تان نیست!


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 5:16 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]

کلمه‌ ای که خاصیت نماز شب را دارد

کلمه‌ ای که خاصیت نماز شب را دارد

کلمه‌ ای که خاصیت نماز شب را دارد

در وصیت پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) آمده است:‌ سه چیز باعث پوشاندن گناهان است؛ آشکارا سلام کردن، طعام دادن، خواندن نماز شب در حالی که مردم خوابند.

تبیان در ادامه می‌نویسد: «سلام کردن» یکی از سنت‌های اسلامی است که بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. لازم است یک مسلمان این سنت حسنه اسلامی و دینی را زنده نگه دارد اما سلام کردن هم مثل هر کار دیگری آداب و اصول خودش را دارد! این کار که سبب می‌شود میان برادران و خواهران دینی الفت و دوستی شکل بگیرد روش و آدابی دارد که بزرگان دینی آن را به روشنی طرح نموده‌اند تا از مزایای دنیوی و اجر اخروی آن برخوردار شویم و چیزی را از دست ندهیم ولو به قدر یک سر سوزن!
«سلام» اسم خداست
خداوند متعال اسامی و نام‌هایی دارد که هر یک از آنها حاکی از یک صفت و حقیقتی در ذات حق‌تعالی است. «سلام» هم یکی از این اسامی و صفات است که به معنای سلامتی و سلم و دوستی است. خداوند متعال در سوره مبارکه حشر خود را به این نام خوانده است؛ آنجا که می فرماید: «هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ » ؛ اوست خداوند یگانه ای که جز او معبودی نیست، مالک و حاکم است و از هر عیبی منزّه می باشد، به کسی ستم نمی کند. (حشر/23)
اجازه مخصوص سلام!
خداوند متعال به بندگان خود اجازه داده است که در هنگام ملاقات با یکدیگر نام او را به هم هدیه دهند که با این کار همه ی خوبی ها و خیرات را نصیب هم می گردانند. از این رو سلام کردن بسیار مورد توصیه است به طوری که بر آغاز گر سلام و کسی که در احیاء این سنّت الهی پیشی بگیرد، برکات و نصیب برتر و بهتری وجود دارد. امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل فرمودند که حضرت فرمودند: شایسته ترین مردم نزد خدا و رسولش کسی است که سلام را آغاز کند. همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمودند: آغاز کننده ی به سلام به خدا و رسولش نزدیکتر است.
سلام را فراموش نکنید!
در این سنت حسنه نه تنها آغاز کننده بودن یک توصیه خوب است بلکه بلند سلام کردن هم یکی دیگر از ادبهای این رسم نیکوست. امام محمدباقر (علیه السلام) فرمودند: خدای عزّو جل بلند سلام کردن را دوست دارد. همچنین امام صادق (علیه السلام) از پدران بزرگوارشان نقل فرمودند که در وصیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضرت علی (علیه السلام) آمده است: سه چیز باعث پوشاندن گناهان است: آشکارا سلام کردن، طعام دادن، خواندن نماز شب در حالی که مردم خوابند.
امام صادق (علیه السلام) در حدیث شریف دیگری فرمودند: هر کس چهار چیز برای من تعهد کند من چهار خانه در بهشت برای او تضمین می کنم (که یکی از آنها) آشکارا سلام کردن در همه جاست.
سلام نکنی بخیلی!
اهمیت احیاء این سنت نیکو و این پدیده ی اجتماعی تا بدانجاست که خودداری از سلام کردن از نشان های بخل شمرده شده است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: خدای عز و جل فرمود: بخیل کسی است که از سلام کردن بخل ورزد.
این موضوع تا جایی اهمیت دارد که سلام کردن بر همه حتی بر کودکان توصیه شده است. امام رضا (علیه السلام) از پدران بزرگوارش نقل کرده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: پنج چیز را تا آخر عمر رها نخواهم کرد. (که یکی از آنها) سلام کردن بر کودکان است تا بعد از من سنّت (رسم) باشد.
پس نباید بخل ورزید حتی در مقابل کودکان و این از آموزه های گرانقدر اسلامی است.
همچنین نباید در سلام کردن میان افراد تفاوت قائل بود. امام رضا (علیه السلام) فرمودند: هر کس فقیر مسلمانی را ملاقات کند و به گونه ای بر او سلام نماید که با سلام بر ثروتمند فرق داشته باشد در روز قیامت خداوند را در حالی ملاقات می کند که خداوند بر او خشمگین است.
اگر سلام نکرد، جوابشو نده!
امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل فرمودند که کسی که قبل از سلام سخن آغاز کند به او پاسخ ندهید! و نیز فرمودند: قبل از سخن گفتن سلام کنید اگر کسی قبل از سلام گفتن سخن گوید به او پاسخ ندهید. پس اصلاً زشت و دور از آداب مسلمانی نیست که بخواهیم همیشه اول کلام و گفتگوی مان را با سلام کردن آغاز کنیم و نه مثل برخی دیگر از فرهنگها بدون هیچ مقدمه و مدخلی! یادمان نرود که حتی تأکید شده است به کسی که بدون رعایت این فرهنگ شروع به سخن می کند نباید پاسخ بدهیم و باید خودمان را ملزم نماییم با سلام گفتگو و محاوراتمان را شروع نماییم تا جایی که در سلام از هم پیشی بگیریم نه آن که سلام کردن برایمان سخت باشد. بگذارید مثالی بزنیم: فرض کنید می خواهید در خیابان آدرسی و یا ساعت را بپرسید. مسلمانانه‌اش! این است که اول بگویید سلام و بعد باقی سوالات! اما متأسفانه در برخی موارد و یا شاید باید گفت در بسیاری از موارد شاید هم به نحو غیرمحسوس با فرهنگ سازی بیگانه! بدون “سلام” می پرسیم آقا شما این آدرس را بلدید؟! و یا ساعت چنده؟ و خیلی می خواهیم مؤدب باشیم اولش می گوییم: ببخشید! ساعت چنده؟! تا حالا شما برای ساعت پرسیدن اول سلام کرده باشید؟! مثلاً سلام خوبید؟! ساعت چنده؟! نمی دانم شاید باید فرهنگ سازی کرد. به نظر شما ببخشید اول سؤالاتمان ترجمه “excuse me” اونور آبی ها نیست؟!!
جواب سلام هم که واجبه!
و البته و صد البته همه می دانیم که جواب سلام هم واجب است و این جواب شامل همه نوع آغاز سخن و سلامی هست. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: جواب دادن به نامه مانند پاسخ سلام واجب است و آغاز کننده ی به سلام نزد خدا و رسولش شایسته تر است. همچنین آن حضرت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل فرمودند که سلام کردن مستحب و پاسخ آن واجب است. و شاید بشود مثال این روزگار ما را ایمیل و تلفن و چت و غیره هم دانست (البته با رعایت موازین شرعی!!)
پایان سخن
سلام کردن یکی از آداب اسلامی است که شاید به علت وفور و تکرار آن برایمان امری عادی و پیش پا افتاده شده باشد اما باید توجه نمود که این سنت حسنه اسلامی در صورتی که با همه آداب و شرایطش اجرا و عمل شود ثمرات مادی و معنوی بسیاری را برای فرد و جامعه بدنبال دارد که شایسته نیست نسبت به آن بی توجهی گردد.

 


[ سه شنبه 92/1/20 ] [ 5:14 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]

خچشمکوشبختی ما در سه جمله است تجربه از دیروز ، استفاده از امروز ، امید به فرداولی ما با سه جمله دیگر زندگی مان را تباه می کنیمحسرت دیروز ، اتلاف امروز ، ترس ازفردا


[ دوشنبه 92/1/19 ] [ 7:48 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]

   1 دستور دادن

   

2    عصبانی بودنزبون3 پرخاشگری کردن 4 کار بیش از حد خواستن اصلا!5 عبوس بوذن 6 پدر ومادر های منفعل 7 اخم کردنزبون


[ دوشنبه 92/1/19 ] [ 6:58 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب
RoozGozar.cOm--->

کد موسیقی برای وبلاگ



بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 32
کل بازدیدها: 508360