تیر 92 - زندگی شیرین
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://zendegysherin.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

عاشقان به انتظار گشودن خوان الهی

ای ماه خدا! قدری آهسته‎تر از کوچه‎های تقویم گذر کن/ بیا که دل‎ها مشتاق دیدار توست

 سفره‎های دنیایی جمع و همه به انتظار گشوده شدن خوان گسترده الهی لحظه شماری می‎کنند، ای ماه خدا! بیا که دل‎ها مشتاق دیدار تو است اما قدری آهسته‎تر از کوچه‎های تقویم گذر کن تا لذت وجودت بیش از گذشته در شریان‎های جانمان جاری شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، زمان ستاره باران چشمان پاک فرار سیده است تا تمام کوچه‎ها از خواب بیدار شوند و چراغ تمام خانه‎ها با هلال ماه خدا روشن شود، زمان آن فرارسیده که نیت کرد و لب از سفره‎های پر نان جدا ساخت، تا عطر بهشت در دل‎های پاک جاری شود، دوباره فصل زدودن غبار از دل‎های خاک گرفته کنج ویرانه دنیا فرا رسیده است و صدای ربنا از گلدسته‎های عشق به گوش می‎رسد اما باز هم لقمه‎های افطار در انتظار عشق گلوگیر می‎شوند.
قاصدک‎ها به قصد ملاقات با عشق وضو ساخته‎اند و نسیم دست مناجات خود را به فراسوی آسمان بلند کرده است، لحظه‎ها دوباره در اضطراب استجابت به سر می‎شوند و اشک شوق در یمن ورود ماه خدا بر پیکره هستی مشق عشق و بندگی می‎کند.
زیر سقف تمام خانه‎های شهر دوباره ، نسیم نیایش‎ها جاری می‎شود و دل‎هابه خواهش قرب الهی پیشانی بر خاک می‎سایند.
هستی سر بر سجده بی‎آلایش الهی گذارده است و دل‎ها دگر خواهش لذت و هوای دنیایی در سر ندارد، آنچه در جولانگاه بندگی و تقرب میدان داری می‎کند لحظه‎ای خلوت، ساعتی حمد و سپاس با لبانی خشکیده و چشمانی نم ناک است و تسبیح سبز در جانمازی گشوده رو به بخشندگی آسمان تمام دارایی اشرف مخلوقاتی است که جز هوای عشق چیزی در سر ندارد.

 اصفهان مهیای ماه ضیافت و بندگی است
روزها و شب‎ها یکی پس از دیگری سپری شده است و اینک ماه خدا در حال حلول کردن است تا فرصت بندگی را برای اهل دلان مهیا سازد، ماه مبارک رمضان در راه است و اصفهان نیز مانند سایر شهرها برای استقبال از این ماه الهی آماده می‎شود.
مردم اصفهان دست ارادت بر سینه گذاشته‎اند و تکایا، مساجد و محافل انس شب‎های رمضان را با آذین بندی آماده می‎سازند و برنامه‎های خود را برای برگزاری هر چه باشکوه‎تر این ماه جمع بندی می‎کنند و علاوه بر غبار رویی دل‎ها به غبار رویی مساجد می‎پردازند.
محافل مناجات و انس با قرآن در برخی مساجد اصفهان به استقبال ماه مبارک رمضان رفته‎اند، در هر گوشه مسجد جوانی قرآن به دست با نوای جان آیه می‎خواند و مشق بندگی می‎کند، گاهی نمی اشک پهنای صورتش را خیس می‎کند تا مرحمی بر دل زخم خورده‎اش باشد، چه کس می‎داند او چه در دل دارد.
نزدیک به ظهر است و حوض مسجد کانون تطهیر و وضوی نمازگران و اهل دلانی است که از ساعات‎های پیش برای آماده سازی مسجد در تلاش بوده‎اند.
الهی! بنده تو شاید این بار با دامنی آلوده به گناه به ساحت مقدست قدم گذاشته، تا کنار حوض بندگی وضویی این بار نه برای ریا که برای طلب بخشایش از حضرت تو طلب کند، آمده تا دوباره دست‎های لرزان و سینه‎های نگران فرصتی برای طلب عفو و تجدید میثاق یابد آری این بنده گنهکار با اطمینان خاطر از بخشش این توبه هزار بار شکسته به درگاه با عظمتت قدم گذاشته است، پس دست‎های التماسمان را از درگاه جود و بزرگیت رد مساز.

اصفهانی‎ها برای استقبال از ماه خدا احرام بندگی بر تن کرده‎اند
قرص ماه شعبان محو شد و حالا تلسکوپ‎ها و دوربین ها برای مشاهده حلول ماه رمضان به سمت آسمان تغییر جهت داده‎اند، شمارش معکوس آغاز ماه مبارک رمضان آغاز شده و نبض مردم شهر ما نیز در این روزها قدری تند تر می‎زند تا اسباب بندگی را فراهم سازد.
کوچه‎های شهر پر از عطر سلام و صلوات و عطر خوش اسپند است و هوا برای تنفس عمیق عبودیت مهیا است.
علاوه بر مساجد، سایر ارگان‎ها و نهادهای دولتی و خصوصی برنامه‎های خود را در این ماه اعلام کرده تا آنها هم در اعتلای ارزش‎های این ماه بزرگ سهیم باشند، برگزاری ویژه برنامه‎های سحر و افطار، ختم قرآن، سخنرانی بزرگان از جمله برنامه‎های مختص به این ماه است.
شهر پر از شمیم رمضان الله است، گلدسته‎های مساجد شهر برای طنین انداز کردن نوای ربنا لحظه شماری می‎کنند، پیر و جوان شهر ما نیز لباس احرام بر تن کرده تا به قصد قرب الهی یک ماه بندگی کنند و در پایان لباس عافیت از گناه و شفاعت برتن بپوشانند.
امسال نیز مردم اصفهان همچون گذشته امیدوارانه فرصتی برای بازگشایی بغض‎های کهنه خویش یافته‎اند و هرکدام به نوعی به شکرانه این فرصت برای شرکت در مهمانی الهی اعلام آمادگی کرده و با اکرام ایتام، گستردن خوان افطار و سحر برای نیازمندان و سایر اقدامات خدا پسندانه همچون گلریزان کردن برای کمک و دستگیری به نیازمندان قصد خدمت گذاری دارند.
بازار که همیشه کانون توجه در مناسبت‎های خاص بوده است، در ماه مبارک رمضان با حضور پرشور مردم گرمتر از سایر ماه‎های سال می‎شود.

13نمایشگاه در نقاط مختلف شهر اصفهان گذرگاه مردمی است

13 نمایشگاه در نقاط مختلف شهر اصفهان گذرگاه مردمی است که برای تأمین قوت و کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان گرمای تابستان را به جان خریده و در تکاپوی تأمین مایحتاج خود هستند.
برخلاف سال‌های گذشته که این نمایشگاه‎ها تنهادر محل برگزاری نمایشگاه‌های اصفهان در پل شهرستان دایر می‌شد، امسال 12 بازارچه شهرداری نیز برپا شده است تا بهتر از گذشته جوابگوی نیاز مردم باشند.
مسئولان نیز با مشاهده تکاپوی مردم در ماه مبارک رمضان همه توان خویش را برای راضی نگه داشتن آنان به کار گرفته‎اند و به هر شکل قصد پاسخ به نیازهای ضروری مردم در این ماه بزرگ را دارند، فراهم آوردن و ذخیره سازی کالاهای ویژه ماه مبارک رمضان و توسعه بازارهای این ماه از جمله اقداماتی است که مسئولان برای تنظیم بازار انجام داده‎اند.
اما نظارت و کوتاه کردن دست دلالان که با سوء استفاده وارد بازار شدند نیز از دیگر اقداماتی است که بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.
از جمله کالاهایی که در این روزهابازار داغی دارد، خرما، برنج، روغن، شکر و همچنین مواد غذایی همچون زولبیا و بامیه، انواع آش و حلیم است که رونق زیادی در بازار ماه رمضان دارند و نرخ مصوب آنها در ماه رمضان توسط مسئولان ذیربط اعلام شده است به عنوان مثال خرما در بازار ماه رمضان اصفهان از 3هزار و 500 تومان تا 5هزارتومان به فروش می‎رسد.
از ضررهایی که در این ماه متوجه مردم می‎شود، جولان دلالان در بازار است که باید تمهیداتی از جانب مسئولان برای کوتاه کردن دست آنان اتخاذ شود.
روزها می‎آیند و می‎روند و لحظات برای آدمیان خواهد گذشت، اما آنچه بر پیکره هستی تا ابد حک خواهد شد اعمال و رفتار آدمیان است که هم می‎تواند مایه افتخار و سربلندی و هم مایه سرافکندگی در پیشگاه الهی باشد.

رمضان بهانه بندگی اهل دلان است
پس چه زیباست حال که فرصت دیگری برای اظهار بندگی به درگاه احدیت یافته ایم قدری از کینه‎ها و اخم‎ها و بدخواهی‎ها بکاهیم .
بد نیست در آستانه این ماه مبارک بر سنگ فرش‎های شهری که قرار است پس از این زندگی پر فراز و نشیب مأمن گزینم سری بزنیم و حال آدمیانی که ماه رمضان سال گذشته در میان ما بوده و اینک به فاصله هفت آسمان از ما دور هستند را بپرسیم ، قدری تنفس کنار خلوت ویرانه قبری در گوشه آرامستان شهر بد نیست ، وقتی نمی‎گیرد کوبیدن کلون خانه فقیرانه و دور افتاده پیرزنی که چشم انتظار به کورسوی خانه چشم دوخته است، حس خوبی است نوازش کودک یتیمی که مدتی است پاهای برهنه‎اش با آسفالت داغ تابستان سر رفاقت باز کرده است.
خوب است در این روزگاری که لب‎ها در حسرت لبخند خشکیده‎اند، بر زخم‎های هم‎نفسانمان مرحم باشیم .
سفره‎های دنیایی جمع شده است و همه به انتظار گشوده شدن خوان گسترده الهی لحظه شماری می‎کنند، همه آمده‎اند تا در ضیافتی به وسعت ملکوت سهم اندکی داشته باشند، به انتظار نشسته‎اند تا آسمان گواهی دهد هلالی را که زمان رفتن با اشک چشم بدرقه‎اش ساختیم و برای دباره دیدنش دلتنگی کردیم.
رمضان در راه است تا عطر نفس خدا در سینه‎هایمان جاری شود، رمضان می‎آید زنگ ساعت، دقیقه و ثانیه‎های استجابت دوباره به صدا در آید، رمضان موسم رستگاری و گل کردن عشق در جان همه عاشقان و اهل دلان است، رمضان می‎آید تا دل‎هایی را که به دنبال کوچکترین بهانه برای بندگی هستند در آغوش لطف خویش گیرد.
ای ماه خدا! بیا که دل‎ها مشتقاق دیدار تو است اما قدری آهسته‎تر از کوچه‎های تقویم گذر کن تا لذت وجودت قدری بیش از گذشته در شریان‎های جانمان جاری شود و ما را از بودن و نبودن ‎ای بیهوده رها سازد، قدری آهسته تر عبور کن تا نفس هایمان صبوری و عبودیت را کنار خوان گسترده تو فراگیرند.
انتهای پیام/م

گل تقدیم شما


[ سه شنبه 92/4/18 ] [ 8:19 صبح ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]

 




به گزارش سرویس فرهنگی مشرق، حجت‌الاسلام حسین دهنوی در همایش خانواده موفق با محوریت حجاب ـ تربیت اسلامی که ظهر امروز در سالن فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) قزوین برگزار شد، با اشاره به راهکارهای استحکام روابط خانواده اظهار داشت: رعایت حقوق یکدیگر در زندگی زناشویی موجب استحکام آن می‌شود و مهر و محبت بین همسران را زیاد می‌کند.

دهنوی با اشاره به حقوق همسران نسبت به یکدیگر افزود: برای هر یک از زن و مرد چند اصل مهم وجود دارد که اگر به آن‌ها پایبند باشند، زندگی توأم با آرامش و موفقیت را در کنار یکدیگر تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه از جمله وظایف زنان این است که به مردان اقتدار دهند، عنوان کرد: یکی از آفت‌های جامعه ما این است که برخی از زنان به همسران خود اقتدار نمی‌دهند و این ویژگی در سه گروه از بانوان آشکارتر است.

این کارشناس اضافه کرد: گروه اول کسانی هستند که سن آن‌ها از همسرشان بیشتر است که در این موارد سعی می‌کنند مانند مادر با همسرشان صحبت کنند و این امر موجب خدشه‌دار شدن اقتدار مرد می‌شود.

دهنوی ادامه داد: گروه دوم بانوانی که تحصیلات بالاتری نسبت به شوهر خود دارند و گروه سوم بانوان شاغل هستند که به دلیل استقلال مالی در برخوردهایی که با همسرشان دارند، موجب خدشه‌دار شدن اقتدار مردان می‌شوند.

وی عنوان کرد: از دیگر وظایفی که زنان نسبت به مردان دارند این است که نیازهای غریزی آنان را برآورده کنند، غرور مردان را جریحه‌دار نکنند، از نظر عاطفی توجه بیشتری به آنان داشته باشند و به خانواده مرد به خصوص مادرش توجه داشته باشند.

کارشناس برنامه گلبرگ تصریح کرد: در مقابل، مردان نیز وظایفی نسبت به زنان دارند که در صورت رعایت آن‌ها از بروز بسیاری از اختلافات خانوادگی جلوگیری کرده‌اند.

دهنوی افزود: این وظایف شامل توجه به نیازهای عاطفی زنان، حس تملک آنان و توجه به خانواده زن به خصوص پدر وی است.

4 شرط ارتباط سالم میان دختر و پسر

وی در ادامه با اشاره به روابط دختر و پسر در جامعه بیان کرد: این روابط در صورتی که چهار اصل مهم این روابط رعایت شود اشکالی ندارد و حرام نیست.

دهنوی با بیان اینکه در درجه نخست باید توجه داشت که نگاه آنان به یکدیگر به قصد شهوت و لذت نباشد، ادامه داد: دومین شرط این است که در این روابط برای یکدیگر عاطفه خرج نکنند.

این کارشناس با اشاره به اینکه ارتباط دختر و پسر نامحرم نباید در مکان خلوت و دربسته باشد، یادآور شد: همچنین نوع و لحن صحبت کردن دختر در روابطی که با پسران دارد باید طبیعی و به دور از عشوه باشد.

دهنوی اضافه کرد: روابطی که در آنها این چهار اصل مهم رعایت می‌شود حتی اگر به ازدواج هم ختم نشود، چون وابستگی به وجود نیامده مشکلی ایجاد نمی‌کند و حرام نیست.

وی اذعان کرد: در صورتی هم که به ازدواج بینجامد، چون اصول اساسی روابط بین دو نامحرم رعایت شده، بسیاری از مشکلات به وجود نمی‌آید.

واجبات الهی برای ارتقای زندگی انسان‌هاست

کارشناس اجتماعی شبکه سه سیما گفت: واجبات و محرمات الهی که در دین مبین اسلام و روایات ائمه اطهار (ع) تأکید زیادی نسبت به آن‌ها صورت گرفته، برای ارتقای زندگی انسان‌هاست.

دهنوی افزود: حجاب یکی از احکام نورانی اسلام است و مانند دیگر واجبات و محرمات دین مبین اسلام برای داشتن زندگی سعادتمندانه بشر توصیه فراوانی به آن شده است.

وی با اشاره به تأثیر مثبت معنویات در زندگی بشر ادامه داد: هر انسانی در زندگی به آسایش و آرامش نیاز دارد که در سایه پرداختن به فعالیت‌های مادی و معنوی در کنار یکدیگر می‌توان به آن‌ها دست یافت.

دهنوی اضافه کرد: افرادی که با داشتن امکانات مادی فراوان، گرایشی به معنویات ندارند، آسایش دارند؛ ولی قطع و یقین از آرامش مورد نیاز در زندگی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه نماز از جمله واجباتی است که آرامش در زندگی را برای فرد به دنبال دارد، گفت: نماز یکی از واجبات مؤکد دین مبین اسلام به شمار می‌رود که برپا داشتن آن آرامش و آسایش را برای فرد نمازگزار به دنبال دارد.

کارشناس اجتماعی صدا و سیما ادامه داد: از سوی دیگر نماز جلوی ارتکاب بسیاری از منکرات را گرفته و موجب می‌شود فرد نمازگزار بسیاری از اعمال زشت و ناپسند را از زندگی خود حذف کند.

*چادر مشکی حجاب برتر در کشور ماست

وی با اشاره به اینکه حجاب منحصر به چادر نیست، بیان کرد: در خصوص حجاب آنچه مد نظر دین مبین اسلام قرار دارد، پوشش است و چادر به ویژه رنگ مشکی آن، حجاب ملی و برتر در کشور ما به شمار می‌رود.

این کارشناس افزود: در دیگر کشورهای اسلامی مانند مالزی دیده می‌شود که بدون استفاده از چادر نیز حجاب بانوان به خوبی رعایت شده و در واقع تنوع پوششی که برای حجاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، در چنین کشورهایی بیشتر است.

دهنوی گفت: در برخی خانواده‌ها نسبت به آموزش نماز و حجاب به دختران دیر اقدام می‌شود و چنین مواردی را به زمان رسیدن به سن تکلیف موکول می‌کنند که البته در بیشتر موارد به نتیجه مطلوب نمی‌رسند.

وی عنوان کرد: بهتر است که مادران از یک یا دو سال قبل از سن تکلیف نماز و رعایت حجاب را به دختران خود آموزش دهند تا با مشکلاتی از قبیل عدم پذیرش حجاب از سوی دخترشان روبه‌رو نشوند.

کارشناس اجتماعی صدا و سیما با اشاره به اینکه علاوه بر خانواده دیگران نیز در پذیرش حجاب از سوی دختران تأثیرگذار هستند، عنوان کرد: خانواده‌ها باید بدانند که علاوه بر تأثیری که خود روی دخترشان می‌گذارند، دوستان، همکلاسی‌ها و حتی خانواده‌هایی هم که با آن‌ها معاشرت می‌کنند، در پذیرش حجاب از سوی فرزندان دختر تأثیرگذار هستند.

دهنوی تصریح کرد: بنابر این به خانواده‌های مذهبی که مسئله حجاب برای آنان بسیار حائز اهمیت است توصیه می‌شود در کنار اینکه خودشان به خوبی حجاب را رعایت می‌کنند، در انتخاب مدرسه مناسب برای دخترشان یا خانواده‌هایی که با آنان معاشرت خانوادگی دارند، بیشتر دقت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد خانواده‌ها اظهار می‌کنند با وجود اینکه خود و اطرافیانشان نماز می‌خوانند و حجاب را رعایت می‌کنند، فرزندانشان پایبند به این موارد نیستند.

این کارشناس افزود: خانواده‌ها دقت داشته باشند که نماز خواندن و رعایت حجاب دو جنبه دارد که مهم‌ترین جنبه آن ظهور و بروز آثار و برکات این واجبات در زندگی فردی و اجتماعی کسی است که به آن‌ها می‌پردازد.

دهنوی اضافه کرد: علت اینکه فرزندان برخی از خانواده‌های بانماز و باحجاب پایبند به نماز و حجاب نیستند، این است که آثار و برکات نماز و حجاب را در زندگی والدین یا اطرافیان خود نمی‌بینند.

:

ممنون

پاسخ

1

0

نظر متنی
نام کامل:
ایمیل:
نظر شما:
ارسال
نظر صوتی
احتیاج به راهنمائی دارید؟
نام کامل:
ایمیل:
نظر شما: ذخیره صدا ذخیره تصویر
01:00
 
 

[ چهارشنبه 92/4/12 ] [ 8:3 عصر ] [ فریبا معلم ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب
RoozGozar.cOm--->

کد موسیقی برای وبلاگ



بازدید امروز: 17
بازدید دیروز: 16
کل بازدیدها: 508781